Masterplan løfter fram Molderegionen med bookbarhet og godt vertskap

Utviklingsarbeidet iht Masterplan 2030 er godt i gang. Markeds- og produktutvikler Hilde Bergebakken presenterte prioriteringene som er forankret i styringsgruppa på et møte og workshop 1.april.

Hilde som startet medio februar er godt i gang. Hun har brukt den første tiden på å gjøre seg kjent med regionen, og bruke de friske øynene på å se hvordan vi kan gripe an utviklingsarbeidet. Arbeidet med å utvikle, pakketere og kommersialisere opplevelser har startet, og vil utgjøre hovedfokus i arbeidet framover. Det finnes mange attraksjoner og opplevelser som med noen grep kan bli synlige og bookbare slik at de bidrar til verdiskaping innen reiselivet. Heldigvis har vi har noen gode store opplevelseleverandører, og det er rom for flere! Reiseliv er en bransje i stor vekst.

Fokusområder i Masterplanen er å utvikle opplevelser i tilknytning til Varden, Hjertøya, Tusten, Skaret, Vedøya, Midsundtrappene, Nesset med  alle muligheter rundt Eresfjorden, Eikedalsvatnet, Mardalsfossen og fjellene for å nevne noe. Vi ser også på Aukra, og på fjell- og sjøopplevelser og ikke minst pakker sammen med våre gode festivaler, teater, kunst og museer. Det ligger godt til rette for kombinasjonen natur og kultur. Skiltplan for attraksjoner og utvikling av felles profil for soft adventure ligger også i utviklingsplanen, samt en større fokus på kombinasjonen av lokalmat og opplevelser. Vi skal utvikle produkter sammen med aktørene i regionen for individuelle reisende, samt for cruise og grupper.

Aktivitetsbutikk og Moldevert

Allerede nå til sommeren løfter vi fram vertskapsfunksjonen for Molde, Midsund, Nesset og Aukra, ved å løfte fram bookbare opplevelser inn i Aktivitetsbutikken som ligger synlig på Visit Nordvest, Fjord-Norge og Visit Norway. Vi starter opp Moldevert. Moldevert blir et kunnskapsbasert vertskapsprogram der vi setter fokus på hva et godt vertskap innebærer, og hvordan vi kan fokusere på god service. Vi begynner med en forankring hos ledere og nøkkelpersoner på frokostmøtet 28. mai, der vi går gjennom hvordan vi ønsker at alle ansatte skal få gode verktøy for god kundebehandling. Og så setter vi opp kurs for alle ansatte som møter gjester i overnattingsbedrifter, butikker, transport, museer og opplevelsebedrifter 4.juni! På Masterplansamlingen 1.april deltok alle i gruppearbeid med innspill om hva som bør være med i et kunnskapsbasert vertskapsløft for regionen vår.

Vi må kunne noe om hverandre

Vi legger opp til å arrangere bli-kjent-turer i regionen slik at vi alle får økt kunnskap om hverandre. Ved å kjenne til hvilke tilbud som finnes, er det enklere å anbefale hverandre. Det kommer til å bedre omdømmet vårt, og gjestene vil oppleve mer når de er her og de vil ønske å bli lengre i regionen. Og det bidrar til verdiskaping! Utover høsten og vinteren kommer det kurstilbud om historia vår og om lokalmaten i regionen, slik at det blir enklere å formidle de gode historiene. Kombinasjonen av det regionen og byen kan by på, gjør at vi blir attraktive og skaper samlet en ‘reason to go’ hit til oss – for her finnes mye å oppleve!

Gjestene vår skal få oppleve at de er her hos oss – i rosebyen og i Romsdalen - og ikke hvor som helst i verden!