Godt driv i reiselivsutviklingen i Molderegionen og Romsdalen

Vel 60 deltakere på dagens frokostmøte fikk høre om hvordan reiselivssesongen har vært, planer fremover og lansering av Moldevert Digital.

Molderegionen har vært godt besøkt i sommer, og det er en rivende utvikling av attraksjoner og opplevelser. Men skal vi være attraktive må vi løfte oss ytterligere. 

Leder i Masterplan Reiseliv 2030, ordfører Torgeir Dahl innledet møte med å fortelle om ambisjonen masterplanarbeidet hadde hatt siden kommunen og næringslivet la en felles plan i 2018. Det har skjedd mye fra man fikk en produktutviklerrolle på plass fra 2019, og ordføreren sa utvikling som funksjon blir viktig for destinasjonsutviklingen framover, og at dette er en satsning som en ønsker å videreføre. Torgeir Dahl var glad for at vi i dag kan klippe den digitale snoren for Moldevert Digital. Vi har store forventninger til vertskapsopplæringen, og det er midt i blinken å lære seg mer om egen region i tidene vi er inne i. Her er det mye for noen å enhver å lære om egen region, vi har mye flott å fare med, sa ordføreren.

GOD UTVIKLING I MOLDEREGIONEN
Markeds- og produktutvikler Hilde Bergebakken presenterte nyhetene fra i sommer. Den nye sjøfronten og torget i Molde har ført til at vi har det som plommen i egget, og det har løftet opplevelsen av å besøke Molde enormt! Økt satsning fra kommunen og næringsliv på roser forsterker dette. Både i Moldes indrefilet i tidligere Nesset og i ytrefileten vår på Midsund har vi registret stor økning i sommer. Det er en kraftig økning i tilstrømmingen til Midsundtrappene, som har ført til økt verdiskaping både hos aktørene på Midsund, i Molde by og i hele regionen. Og det er stor økning i besøket ved Mardalsfossen. Brosjyrene Spis i Molde og Opplev Molde ble godt mottatt av våre besøkende, og sammen med et nytt opplevelseskart som er under utvikling, vil det være tiltak som styrker vertskapsrollen og innsalget av hverandre i regionen også neste sommer. Vi har fått ekstra muskler via aktivitetspenger fra GassROR slik at vi kan markedsføre regionen bedre. Det ble kjørt en Moldekampanje i sommer med hotellene og klatreparken Høyt og Lavt, og det kjøres høstkampanjer når i høst om aktivitetsbyen Molde. Hilde fortalte også om utvikling som er på gang på Hjertøya og Veøya, du kan se Hildes presentasjon her. 

NORDVESTLANDET TOK STORESLEM PÅ MARKEDSFØRING I SOMMER
Reiselivssjef i Visit Nordvest Torunn Dyrkorn presenterte sommerens tall. Nordvestlandet og Molderegionen har tatt en god andel av det norske markedet i sommer, og overnattingsbedriftene i Molderegion har hatt en pen økning. Torunn fortalte også om hvordan Visit Nordvest jobber for å trekke folk til regionen, og at vi har tatt 'storeslem' i Norge med god uttelling på de digitale artiklene om regionen i sommer. Se Torunns presentasjon her.

HØYT OG LAVT MED VELDIG GOD OPPSTART
Driftssjef Lars Tore Lien fra Høyt og Lavt viste bilder, video og fortalte fra Høyt og Lavt Molde. Oppstartsommeren hadde gått meget bra, selv om de måtte tilpasse seg koronaregler og med det begrense antall de kunne ta inn i parken. Utviklinga i Tusten fortsetter, og friluftsparken er nå et flott helårstilbud i Molde. Se Lars Tores presentasjon her.  

GALSKAP ELLER GENIALT Å SATSE PÅ ROMSDALEN
Vår kollega lenger inne i Romsdalsfjorden, daglig leder Pål Ragnar Amundsen fortalte om en rivende reisemålsutvikling på Åndalsnes, der gondolen nå er under bygging og det er planer om et hotell. Vi fikk også høre om Trollywood! - alle film og TV-innspillingen som er i gang rundt Åndalsnes. Samarbeidsprosjektet med Brim Explorer, Visit Nordvest, Molde og Romsdal havn og Masterplan Reiseliv 2030 om å få en elektrifisert passasjerbåt som tar rundt 150 passasjerer mellom Åndalsnes og Molde fortsetter. Det tyder nå på at båten kommer i drift på fjorden i 2022 og antakeligvis ikke til neste sommer som tidligere ønsket. Pål understreket betydningen av samarbeid om markedsføring og produktutvikling, og det å spille hverandre gode løfter oss alle. Presentasjon kommer!

URPREMIERE MOLDEVERT DIGITAL
Moldevert Digital er den nye 'folkeopplysningen' der alle kan lære mer både om vertskapsrollen og om egen region. Det er rundt 100 små videoer innspilt fra hele region som er satt sammen i Moldevert Digital til et 3 timers kurs. Les mer om kurset her. 

Kurset er tilgjengelig for alle -  i og med den spesielle situasjonen vi er i som har ført til større oppmerksomhet på ferier i egen region - blir det mulig å ta kurset GRATIS ut året. Påmelding: send navn, mailadresse, bedrift, telefonnummer til hb@moldenf.no som gir deg tilgang til kurset!